“Tertemiz kâğıttan daha tatmin edici bir şey var mıdır? Renkli kâğıt ve dokuların arasında eşleşmeler yapmak ve stock için seçimler üretmek…” -Frank Lloyd Wright
Frank Lloyd Wright, 532’si tamamlanan 1000’den fazla yapı tasarlayan Amerikalı mimar, iç mimar, yazar ve eğitimcidir.
Frank Lloyd Wright, Prairie School’un mimarlık hareketinin lideriydi ve Birleşik Devletler ’deki kentsel planlama konusundaki benzersiz vizyonu olan USONİON konseptini geliştirdi.
Çok sayıda eseri olan Wright “Mimarlık, malzemenin doğasındadır.” sözü ile üslubuna dair bir ipucu elde ediyoruz aslında. Tasarladığı yapılarda yapının yerleşeceği araziye bir aidiyet bulundurmasına dikkat ettiğini fark ettik.
Fallingwater
Fallingwater diğer bilinen adı ile şelale evi de aslında bulunduğu arazi de yakaladığı yatay ve dikey çizgiler ile arazide doğal bir uyum yakalamıştır. Arsadan çıkan doğal taşların duvar, şömineler hatta bazı alanlarda zeminlerde de kullanılmasını sağlamıştır. Tasarımlarında doğa ile tasarımını birleştiren Wright organik mimarlığın tasarımda etkisini bir kez daha bize göstermiştir.
Laurent Evi
Laurent evi de Wright’ın tasarladığı doğa ile uyumunun örneğini bahçesinde de bulunduran kırmızı selvi ve tuğla ile tasarlamış. Yapının bir diğer özelliği ise engelli bir kullanıcıya tasarlanışıdır. Tasarladığı yapılarda sadece yapı ile sınırlı kalmadığını aslında yapıların iç mekân tasarımı ve tefriş elemanları gibi her detayı ile ilgilenen Wright bize yol göstermektedir ancak bizler tasarımlarımızın her detayında bulunmak istiyoruz ancak günümüz koşullarında pek fazla imkânımız olamadığını düşünüyorum.
Guggenheim Müzesi
Wright, Guggenheim müzesini tasarlarken Manhattan’ın dikdörtgensel, katı mimarisinden tamamen farklı bir tarz ile çalışmış ancak yapının anıtsal ve özgün oluşu konusunda fikir ayrılıkları yaşandı. Bir grup yapının bir sanat eseri tarzında oluşunun müzeye farklı bir anlam kattığını düşünürken diğer grup yapının gösterişli olduğunu ve işlevsel olmayışını eleştirmiş olsa da yapının sanat eseri tarzında orada sergileniyor oluşu yapıya farklı bir anlam katıyor. Yapının işlevsellik açısından kullanışlı olmaması ressamlar tarafından da eleştirilmiş ve 21 ressam imza toplayarak müzeyi protesto etmişlerdir. Bu konuya çözüm ise şu şekilde getirilmiştir Gwathmey Siegel & Associates Architects mimarlık ofisi tarafından Wright’ın orijinal eskizleri incelenerek müzeye ek bir bina tasarlanmıştır.
Ahmet Kaplan
Buluşmadan önce katılımcılara sunulan kaynaklar:
http://www.fovart.net/frank-lloyd-wright/
http://sbpturkiye.com/frank-lloyd-wright.html
http://www.arkitektuel.com/solomon-r-guggenheim-muzsi/
https://www.youtube.com/watch?v=UN3WsNguVEc
http://avciarchitects.com/tr/mimarligin-gelecegi-organik-mimarli/
http://www.boyutpedia.com/897/7733/organik-mimarinin-dili
http://www.kilsanblog.com/mimari-oykuler-insaat-hikayeleri/fallingwater-icinden-selale-gecen-e/
https://alchetron.com/Kenneth-and-Phyllis-Laurent-House
Katılımcılar:
- Büşra Söylemez
- Tuçenur Erbilgin
- Yüksel Özdemir
- Huriye Ürkmez
- Kaan Çulha
- Yusuf Şeker
- Ceren Asilkan
- Şimay Ortaçbayram
- Merve Dirlik
- Nursena Koçoğlu
- Ümmügülsüm Şahin
- Hanne Betül Akdoğan
- Zeynep Aslı Akyürek
- Gözde Tombul
- Samed Kaya
- Beyza Bilir
- Kerem Özçelik
- Derya Kaya
- Ahmet Kaplan
- Ekin Akın
- Zeynep Ünal